[strona główna][opis  megalomani z CS]

MEGA-LO-MANIA

1.Co w intro?

2.Zasady gry

3.Na wyspie

4.Wynalazki

5. Jak grać? 1-4, 5-6, 7-9

6.Spis broni

Z intro do gry: „Gdzieś w zakątku wielkiego wszechświata znajduje się miejsce, gdzie wylęgają i przygotowują się do życia planety i inne ciała niebieskie. Na niektórych z nich, na ich nieszczęście, pojawiają się inteligentne formy życia. Z najdalszych miejsc, nieraz pokonując odległości tysięcy lat świetlnych, przybywają potężne siły, aby zawładnąć nowym życiem. O każdy układ, o każdą planetę toczy się gra ewolucji, zniszczenia i mocy, po prostu MEGA-LO-MANIA".

 

Podczas gry, o pozycję wszechpotężnego boga, walczą:

-wybuchowa i agresywna SCARLET, półbogini z gwiazdozbioru PLEJAD;

-podstępny i bezlitosny OBERON, samozwańczy król ALGOLU (gwiazda w konstelacji PERSEUSZA);

-mściwy i nieprzewidywalny CAESAR, ojciec chrzestny TRAPEZJAŃSKIEJ MAFII;

-chytry i nieubłagany MADCAP, przywódca ANDROMEDAŃSKICH NAJEMNIKÓW.

Od tego, kogo wybierzesz, będzie później wiele zależało. Jeśli chcesz zagrać na ostatnim poziomie, o nazwie MEGALOMANIA, wybierz SCARLET lub CAESARA. Najtrudniejszym przeciwnikiem jest MADCAP, groźna jest też SCARLET, a najłatwiej walczy się z CAESAREM. Wybierając więc CAESARA masz przed sobą najtrudniejsze zadanie.

 

ZASADY GRY

Gra jest podzielona na dziewięć epok historycznych oraz ostatnią - MEGALOMANIE. Dla lepszej orientacji każdej epoce (poza MEGALOMANIĄ) przyporządkowano rok. Są to po kolei; 9500 r.p.n.e., 3000 r.p.n.e., 100 r.p.n.e., 900 r.n.e., 1400 r., 1850 r., 1915 r., 1945 r., 1980 r. i dla epoki 9 i pół - rok 2001. Dla każdej epoki wybrano charakterystyczną broń obronną i charakterystyczną broń ofensywną. W każdej epoce są do zdobycia trzy wyspy. W każdej epoce dostajesz po 100 ludzi. Możesz ich mieć więcej, jeśli użyjesz ich mniej w poprzednich epokach. Jeśli nie uda ci się zdobyć jakiejś wyspy, nie musisz zaczynać gry od początku. Każdą wyspę możesz zdobywać do skutku.

NA WYSPIE

Każda wyspa składa się z kilku bądź kilkunastu części, po których gracze (ty grasz jednym, komputer - dwoma) przesuwają swoje oddziały. Na początku każdy gracz stawia swój zamek na wybranym przez siebie polu, potem można budować nowe zamki (na innych polach). Na polu, na którym masz już zamek (jeżeli jesteś w odpowiedniej epoce) możesz budować inne budynki. Każdy zamek znajduje się w określonej epoce. Na początku wszystkie zamki znajdują się w tej samej epoce, potem może to ulec zmianie.

Gra polega na odpowiednim rozdysponowaniu ludzi, których wyznaczyłeś do zdobycia tej wyspy. Możesz ich przeznaczyć do:

-ataku na przeciwnika;

-budowy nowej twierdzy;

-wynajdowania nowych rodzajów broni lub tarcz, które służą do naprawy uszkodzonych budowli;

-od 3000 r.p.n.e. do wydobywania surowców;

-od 900 r.n.e. do budowy kopalni i potem wydobywania w niej surowców;

-od 1400 r.n.e. do wybudowania fabryki i potem produkowania w niej takiej broni i tarcz, które tego wymagają, a wymagają tego wszystkie bronie i tarcze z epoki 5 i następnych;

-od 1850 r.n.e. do wybudowania laboratorium chemicznego, które jest niezbędne do wynalezienia wszystkich broni i tarcz z epoki 7 i następnych. Ludzie, których nie wyznaczysz do żadnej z powyższych czynności, będą się rozmnażali.

 

WYNALAZKI

Aby coś wynaleźć, należy najpierw wydobyć surowce potrzebne do wyprodukowania jednego egzemplarza tego, co chcesz mieć, przy czym o surowcach, które są potrzebne do wyprodukowania czegoś, dowiesz się dopiero po wynalezieniu tego właśnie. Na dodatek na każdej wyspie, na każdym polu skład surowców potrzebnych do wyprodukowania danej jednostki jest nieco inny. W związku z tym musisz próbować, a pewność będziesz miał dopiero przy powtórnym „zaliczaniu" poziomu.

Wynalazki nie przechodzą z jednego terytorium na drugie. W każdym zamku, który wybudujesz, musisz wynajdywać wszystko od nowa. Jeżeli w jakimś zamku uda ci się wynaleźć broń lub tarcze z późniejszych epok niż ta. w której się znajduje zamek, to zostanie on przeniesiony do następnej epoki. Przynosi to wiele korzyści: szybciej wynajduje się nową broń i tarcze, zwiększa się obronność zamku itp...

Aby wyprodukować broń i tarcze z pierwszych czterech epok wystarczy je wynaleźć i wydobyć surowce niezbędne do wyprodukowania potrzebnej ilości tej broni lub tarcz, przy czym niektóre surowce są wydobywane samoczynnie, zaś sama produkcja następne niejako automatycznie. Produkcja broni z epoki 5 i późniejszych zajmuje więcej czasu, gdyż tę broń trzeba wyprodukować w fabryce.

Sposób rozstrzygania walki w grze nie jest dopracowany. Szczególnie razi fakt, że wytaczając broń atomową i statki kosmiczne, wszystkie pozostałe jednostki mogą być zniszczone nawet kamieniami. Dochodzi do paradoksalnych sytuacji, że np. samolot zostaje zestrzelony z łuku. Ogólnie obowiązuje zasada, że broń z epoki „N" jest ok. dwa razy słabsza od broni z epoki „N+1", a broń defensywna różni się od ofensywnej jedynie tym. iż jest stacjonarna. Jednostki, które znajdują się na polu, na którym stoi ich zamek, są nieco silniejsze. Podczas walki ważnym czynnikiem jest też przewaga liczebna, pozwala ona ograniczyć straty własne.

BŁĘDY PROGRAMU

Program ma dwa rodzaje błędów. Pierwszy z nich to występowanie dzielenia przez zero, w wyniku czego komputer zawiesza się w trakcie gry (na poziomach od 4 do 6). Jedynym przeze mnie zlokalizowanym, ale często zdarzającym się takim przypadkiem jest sytuacja, gdy na jednej wyspie walczą wszystkie strony konfliktu, a MADCAP lub ty zdobędziecie ostatni zamek przedostatniego przeciwnika i nie ma on już żadnych oddziałów. Jeśli taka sytuacja zdarzy się na trzeciej wyspie to komputer zawiesi się prawie zawsze, a gdy na pierwszej lub na drugiej - bardzo rzadko. Drugi rodzaj błędów to fatalne posunięcia graczy sterowanych przez komputer:

1. Wysyłanie bezbronnych ludzi (od drugiego poziomu z kamieniami) do ataku. Owszem, można ich wysyłać, ale tylko jako dodatek a nie trzon armii. Mogą oni służyć do stworzenia przewagi liczebnej i jako „mięso armatnie".

2. Poruszanie grupami ludzi po mapie bez żadnego celu. Jeśli wypuszczasz ludzi z zamku to albo buduj nowy zamek, albo atakuj przeciwnika.

3. Atakowanie, kiedy nie ma pewności wygranej.

4. Wynajdywanie wszystkiego w kolejności dziejową. Jeśli chcesz mieć np. katapultę, armatę i samolot to dochodź do nich po kolei, ale jeśli potrzebujesz tylko samolot - wynajdź go od razu.

Od tego czy będziesz, i w jakim stopniu, potrafił(a) wykorzystać te błędy, zależy twoje zwycięstwo.

Z uwagi na duży stopień trudności gry podam kilka konkretnych wskazówek, jak grać na poszczególnych poziomach.

POZIOMY1-4

Tu sprawa jest prosta - należy szybko wynaleźć proce, piki lub łuki (w zależności od możliwości surowcowych) i zaatakować przeciwników wykorzystując wszystkich ludzi. Gdy na czwartym poziomie (na poziomach 1 - 3 się to nie zdarza) do wyprodukowania łuków potrzebne są surowce wydobywane w kopalni, trzeba zachować się jak na poziomie piątym czy szóstym.

POZIOMY5-6

Na przejście tych poziomów są dwa sposoby oraz jeden pośredni. Czasami wszystkie są dobre, a czasami zwycięstwo da tylko jeden.

Pierwszy sposób to jak najszybciej wynaleźć katapulty (na niektórych wyspach bardziej opłaca się wynalezienie armat) wyprodukować ich co najmniej 15 i zaatakować wroga.

Drugi sposób to stworzenie tzw. „cywilizacji technicznej" z jej głównym problemem, czyli z wyczerpywaniem się surowców. Przy takiej strategii należy postawić swój pierwszy zamek na uboczu i zacząć od wynalezienia katapult, armat i samolotów, następnie sprawdzić, co najbardziej opłaca się produkować, czyli co ma większy stosunek siły do ilości surowców potrzebnych do produkcji. Następnie należy produkować to co się wybrało, aż do zużycia surowców. Czasami do wyprodukowania jednej broni są potrzebne inne surowce niż do wyprodukowania drugiej broni, wtedy po wyczerpaniu się surowców do produkcji pierwszej broni należy produkować drugą broń. Gdy nie możesz już produkować żadnej broni ofensywnej, ruszaj do ataku!

Trzeci sposób polega na stworzeniu cywilizacji technicznej, ale z uprzednim zabezpieczeniem się przed atakiem przeciwnika. Takim zabezpieczeniem mogą być tzw. „pola" do naprawy budynków lub katapulty czy armaty w niezbyt dużej ilości. Broń obronna jest skuteczna tylko wtedy, gdy jest z wyższej epoki niż broń ofensywna przeciwnika, a wynajdowanie takiej broni pochłania jakże cenny czas.

POZIOMY7-9

Witamy w erze atomowej! Kto pierwszy ten lepszy, jedna rakietka na każdy zamek i po zawodach. Trzeba tylko uważać na rakiety odwetowe. A jeśli już przy nich jesteśmy, to większość wysp na tych poziomach można przejść jednym gostkiem, gdyż przeciwnikom zdarza się porozwalać się nawzajem; jeden wystrzeliwuje atomówkę, u drugiego automatycznie odpala się rakieta odwetowa i po zawodach.

Na tych poziomach jest jednak kilka wysp, na których nie ma surowców do wyprodukowania broni atomowej i wtedy trzeba użyć broni konwencjonalnych w taki sam sposób jak na poprzednich poziomach. Poza tym wchodzi specyficzna broń - SPACE SHIP, często skuteczna w walce z przeciwnikiem, który ma broń atomową, jednak pod warunkiem, iż wystrzelisz statki kosmiczne zanim zostaniesz unieszkodliwiony. Na tych poziomach można też mieć doskonalą broń obronną SDI LASER, która potrafi rozwalić zarówno rakiety atomowe, statki kosmiczne, jak i broń konwencjonalną. Mimo iż lasery są tak genialne, nie warto ich produkować, gdyż daje się czas przeciwnikowi na zrobienie tego samego.

MEGALOMANIA

Do tego levelu możesz dojść tylko SCARLET lub CAESAREM. Nie ma tam żadnych budowli poza zamkiem, nie ma też żadnych surowców ani broni. Ludkowie plują jakimiś zabijającymi świństwami. Zwycięstwo nie jest trudne, a na pewno nie wykracza poza możliwości przeciętnego stratega.

OBSŁUGA

Grę obsługuje się myszą. Jeśli wskażesz jakąś ikonę, pojawia się na środku ekranu tabelka z opisem, co się stanie jak naciśniesz prawy, a co jak naciśniesz lewy klawisz myszy. Poza tym ikony są bardzo wymowne. W związku z tym pomijamy opis menu, ale wrócimy do niego, jeśli będziecie mieli z tym kłopoty i powiadomicie nas o tym w listach.

KONIEC

Gra jest dosyć trudna, a zapisywać stan gry można jedynie po zaliczeniu catej epoki. Dobrze jest zarezerwować sobie dużo czasu - szczególnie długo się gra w 4, 5 i 6 epoce. Niestety, nie mogę zdefiniować stówa „długo", gdyż zależy to od umiejętności grającego. Pomysł na grę jest ciekawy i szkoda, że do dziś nie wyszła następna, poprawiona i ulepszona wersja MEGALOMANII.

Plexi

SPIS BRONI

BROŃ

EPOKI, 

Z KTÓRYCH POCHODZI

BROŃ OFENSYWNA

BROŃ DEFENSYWNA

EPOKA

kamień- ROCK WEAPON

kij-STICK

I-9500BC

proca –CATAPULT

dzida -SPEAR

II- 3000 BC

pika –PIKE

łuk obronny - BOW AND ARROW

III -100 BC

łuk dalekonośny - LONGBOW

Smoła-A CAULDRON OF OlL

IV -900 AD

katapurla-GIANT CATAPULT

kusza -CROSS BOW

V- 1400 AD

armata -CANNON

muszkiet –MUSKET

VI -1850 AD

dwupłatowiec - BIPLANE

ckm- MACHINE GUN

VII -1915 AD

odrzutowiec - JET

bazuka-BAZOOKA

VIII -1945 AD

rakieta atomowa - NUKE

rakieta odwetowa - NUKE OEFENCE

IX -1980 AD

statek kosmiczny - SPACE SHIP

laser -SDI LASER

IX i pól -2001 AD